11. Nädala ITSPEA

Spotify äri- ja arendusmudel.

Spotify on muusika jagamise/kuulamise tarkvara, mille ärimudeliks on Freemium, kus pakutakse tasuta ja tasulist versiooni. Selline mudel võib tekitada suure kasutajaskonna tasuta tootega, mis omakorda kasvatab populaarsust, et turuosa haarata. Vajalik on ainult neid tasuta kasutajaid konverteerida tasulisteks. Spotify teeb seda mõningate lisamugavustega nagu nt. reklaamivaba muusika kuulamine. Kuutasu on piisavalt väike, et inimesed oleks nõus seda maksma piiramatu muusika kuulamise eest.

 Mõlemad versioonid - tasuta ja tasuline - aitavad Spotifyl raha teenida, kuna tasuta versiooni puhul teenitakse reklaamide müügist ja tasulise puhul kuumaksetest. 2021 aasta lõpus oli Spotify tasulise paketi tulu 88% kogutulust, mis oli 2021 aasta lõpu seisuga 9,668 miljardit dollarit,  ja 12% oli tasuta paketi pealt teenitud reklaamitulu. [1]

Spotify arendusmudel on 100% agiilne, mis alustas Scrumi baasilt. Scrum aga ei olnud neile päris piisav ning nad tegid oma kohendusi. Nende arendusmeeskond koosneb rühmadest, kus on tavaliselt vähem kui 8 liiget laiaulatusliku vastutusega ning eesmärgiks on pikaaegsed missioonid. Võtmesõnaks on autonoomsus. [2]

Väleda arendusmudeli puhul on inimesed esikohal ja seda paistab Spotify mudelist välja. Oluline on, et töötajad tunneksid kollektiivset omandit oma loomingu üle. Ranget struktuuri ei peeta kõige olulisemaks. Usutakse, et ühtekuuluvad tiimid hoiavad ise struktuuri paigas. Spotify arenduses puudub kindel standard. Näiteks kui mõni tiim hakkab kasutama mingit tööriista, mis nende tööd hõlbustab, siis see "levib" ka teistesse tiimidesse, kui ta ennast on õigustanud. [2]

Selline lähenemine on kindlasti tänapäeval väga vajalik. Läänemaailmas eriti on indiviid olulisel kohal ja ettevõtte siseselt tuleb hinnata indiviide ja nende muresid. Ettevõte ei koosne robotitest vaid inimestest, kellel on tunded.

See tundub olevat üleüldine startupi kultuur, kus on vaja kiirelt tegutseda ning range struktuur võib seda pärssida [3]. Pikad käsuahelad tekitavad informatsiooni liikumises tõrkeid ja otsuste tegemises aeglust. 

Spotify on endiselt kahjumis töötav ettevõte, aga nad on väga kiiresti väga suureks muutunud käibe poolest. Lihtne ärimudel, kus lõpptarbija ise otsustab, kas ta maksab teenuse eest või mitte, aga mõlemal juhul Spotify teenib, on äärmiselt kasulik. Nende üks murekoht võib olla see, et sisuloojate osalust tuleb kõrgel hoida. Spotify peab saama artiste nõusse platvormil oma loomingut jagama (konflikt autoriõigustega) ning autoritel peab olema motivatsioon seda jätkuvalt teha. 


Kasutatud kirjandus:

[1] https://s22.q4cdn.com/540910603/files/doc_financials/2021/q4/0307a021-254e-43c5-aeac-8242b0ea3ade.pdf

[2] https://medium.com/pm101/spotify-squad-framework-part-i-8f74bcfcd761

[3] https://www.techtarget.com/searchcio/definition/startup-culture#:~:text=A%20startup%20culture%20is%20a,statement%2C%20products%20and%20customer%20service.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

1. nädal ITSPEA

2. Nädal ITSPEA

4. nädal ITSPEA